Go deep

"The deeper you go the more likely you will discover something of value" -Mau Bruce

onsdag 8 oktober 2014

Diskussion och reflektionsuppgift, bildanalys.

Jag funderade lite på frågeställning 1 där man tar upp gender display och hur män och kvinnor kan förväntas interagera, och varför?
Jag tänker som så att i just reklambilder så spelar man väldigt mycket på sexualitet, även i modebilder i olika magasin(vilket iofs också är reklam). Är det så att sex säljer så himla bra? stereotypa eller i min värld något snedvridna ideer om att kvinnan skall vara ett objekt, som skall tillfredställa mannen.
Tänker på de bilder vi diskuterade under gårdagen, dels american apparels reklambilder, men även den trosbild som säger "köp nya fina underkläder till fars dag, så att du kan tillfredställa mannen i hemmet" det väcktes ju en massa frågeställningar från dessa bilder. Jag tycker hur som att det är tråkigt att kvinnan än i dag framställs som ett objekt.
Om man skall gå till andra modebilder så ber jag er googla, jeans reklam. Kvinnorna i bilderna är alltid ett huvud kortare än männen, oftast nakna på överkroppen, klängandes på männen eller i underläge exempelvis, liggandes under en man på en sandstrand, i vissa fall ensamma eller med andra kvinnor, men då framställda i en sexig pose. ex. särande på en pall.  Igen igen igen..

Den andra frågan jag funderade på var nr 3 hur symbolers betydelse och innebörd kan skifta beroende på tid och miljö. Varför inte bara ta svastikan som exempel, den hade en helt annan betydelse innan förintelsen, men är idag den enda vi symboliserar den med. Sen kan vi ta old school tatueringar, där gamla sjömanstattueringar eller fängelsetattueringar nu går att finna på alla möjliga sorters kroppar med alla möjliga sorters ursprung. Dessa symboler eller bilder har helt klart olika betydelse beroende på i vilken kontext de uppvisas.

Den tredje frågan som jag skulle vilja lyfta för diskussion är moralisk panik! vad är moralisk panik? jag famlar direkt tillbaka i tankarna till reklambilder där genus är så påträngande stereotypiskt. Men även filmer, tvspel och liknande som barn och unga idag ägnar en hel del tid åt. Alltså den rörliga bilden. vad vill vi visa upp och vad är det som visas upp?
Vidare funderar jag på olika appar som unga använder sig av idag, exempelvis instagram eller snapchat, där du kan dela eller visa bilder för vänner/bekanta/okända och tänker man efter innan? Jag kan känna att lättillgängligheten i dagens mediavärld somt behovet av den direkta responsen är något skrämmande.

Diskussionen blir lite tråkig när den är enväga i mitt huvud, men tänker att jag fortsätter detta med mina kursare imorgon.

2 kommentarer:

  1. kan bara instämma med allt du säger. Även jag valde b.la. nr 1 och i mitt exempel tog jag upp parfymreklam. allt för ofta så ses männen påklädda men framställs som framgångsrika, händiga, stabila, trevliga karlar såna som alla kvinnor kan tänkas vilja ha. Ofta använder dem även kända personer eller modeller som enligt normen anses som "hunkar", detta för att locka killar till att tänkas kunna identifiera sig med modellen och på så vis vinna självförtroende för att kunna fånga en kvinna. Men även för kvinnor då de ofta är kvinnor som köper parfym till män, av liknande anledning. Medan kvinnorna i reklamerna är lättklädda eller nakna insvepta i ett stycke tyg, liggandes i vatten eller liknande. Inte så att man ser brösten eller könet på kvinnan men väl så pass att man ser att hon är naken. färgerna är mjuka och hela kompositionen av bilderna ska skapa ett lugn, ett välbehag eller fart och fläkt på ett flirtigt och sexigt sätt för att fånga en karl när du är ute och svänger dina lurviga.

    Vi har kommit en liten bit på vägen med att avsexualisera kvinnan och inte få henne att framstå som ett objekt men än har vi lång väg att vandra och med några års mellanrum så kommer det alltid bakslag. två steg framåt och ett steg tillbaka som man säger.

    Håller även med om att det var en svår uppgift att göra själv, så jag hoppas vi får gott om tid att kunna diskutera dessa frågor i morgon då jag tror vi har många åsikter i klassen och kan komma att få bra lärorika samtal kring dessa ämnen!

    SvaraRadera
  2. Tack för inlägg, vi ses imorgon. Och ja jag tror det kan bli riktigt intressanta diskussioner, hoppas bara vi får tid och utrymme.

    SvaraRadera