Go deep

"The deeper you go the more likely you will discover something of value" -Mau Bruce

tisdag 9 september 2014

Animation, frustration och lärdom.

Var ska jag börja.. denna vecka har vi arbetat med animation och hade under måndagen en inspirations och introduktions föreläsning/workshop. Vi påbörjade arbetet med våra egna animationer senare under dagen och det kändes bra, men vi experimenterade mest utan plan.. det fick bli som det blev och resultatet ser ni i mitt tidigare inlägg under dagen.
Själva uppriggningen, kladdande och fotandet gick hur bra som helst men när vi sen skulle föra över filerna till datorn för att kunna sätta ihop en bildström blev det problem efter problem. Först tog batteriet i mobilen slut, sen lyckades vi inte spara ner filerna till datorn, och när vi väl fick ner filerna så var dom alldeles för stora och omöjliga att arbeta med.  Vi fick mycket hjälp av både kursare och personal på HDK, så tillslut var filmen ett faktum. puh!
Vad drar vi då för slutsatser av denna arbetsuppgift? 1. Det är bra att ha koll på tekniken och hur det fungerar, 2. Tålamod är din bästa vän. 3. Eleverna kommer bli frustrerade om de inte får stöttning och hjälp hela vägen. 4. Det är viktigt att jag som lärare går igenom ett helt projekt om det är av större omfattning så att eleverna inte står handfallna.

Animeringen i sig är inte ett av de bästa alster jag skapat men under omständigheterna har det varit roligt, lärorikt och nu vet jag hur jag ska gå tillväga nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar