Go deep

"The deeper you go the more likely you will discover something of value" -Mau Bruce

fredag 5 september 2014

Veckoreflektion1 v.36

Efter introduktionsdagen i måndags så har min kreativitet varit på topp, jag tycker att det är så otroligt roligt och är väldigt tacksam för tillfället att få studera i HDK´s lokaler. Under tisdagen och onsdagen blev det inte mycket skolrelaterat gjort eftersom jag flyttade, och missade tyvärr vårat första seminarium/workshop. Som tur är har jag så fina kurskamrater som berättade om vad de gjort, fattade inte riktigt grejen med texten som skulle skrivas och ord som skall väljas ut. men tänker att jag gör ett eget upplägg. om jag får ställa klockan på 30s. och skriva ner de färger, känslor och ord som kommer till mig under den tiden och efteråt ringa in 5 av de orden under 5s. vilka ord skulle det bli? och vad skulle jag göra med dem? vi testar!

Resultatet blev något otippat.. BLÅ, YOGA, LILA, SVART, TOFU vi får se vad som kan tänkas komma ur detta..

Under torsdagens föreläsning/workshop/bloggintro kände jag att vi kom igång som grupp, med tankar och idéer om vad bildämnet och vår framtid som bildlärare handlar om. vi skrapade iallafall på ytan. Vad jag tar med mig från den lektionen är att vi måste hålla någon form av ramverk för vad som skall göras under en lektion, men eleverna får inte för den sakens skull vara för hårt styrda. Eleverna måste ges utrymme för sin egna fantasi och kreativitet, vi bör stötta och och ha kunskapen om material och konstformer för att kunna uppmuntra eleverna till att hitta sin egen väg, samt bredda deras kunskap. Vi bör även våga kliva ut ur trygghetszonen och själva utforska nya metoder och våga gå andra vägar.

lägger upp en matris här av Lars Lindström.

Vi gjorde även en kul grej med porträttteckning, då vi skulle mingla runt i rummet och stanna mitt emot någon för att under en kort stund teckna av denne. Utan att lyfta pennan från pappret och utan att titta ner på vad vi tecknade. Jättekul grej, och var väldigt bra för min del då jag fick namnen på mina kursade repeterade för mig. nu har jag ju förvisso namnminne som en guldfisk, men fick iallafall sätta ihop ett ansikte med namnen,och vissa har nog fastnat.

Bifogar bild från porträttteckningen nedan.
Se så fina dem blev!





 
Efter lunch så hade vi en introduktion i bloggandet, då vi alla skapade våra bloggar som en del av kursens medel. Jag tycker att det är en jättebra ide, eftersom det är så enkelt att dokumentera vad vi gör samt för min egen skull att kunna gå tillbaka och se vad vi har gjort.

/Hanna 140905

1 kommentar:

  1. Vad kul och intressant det var att få läsa om din egna lilla variant av flödesskrivningen med det 5 utvalda orden! Härlig och spännande blandning av ord du fick fram och jag kan inte låta bli att koppla samman de orden med de porträtten vi gjorde och det vi gjorde under vår första workshop där vi fick lära känna våra kursare lite genom att "markera revir" och välja ut saker som representerade oss själva. Det blev som en lite egen djupare presentation utav dig själv genom de 5 orden.

    Ett litet tips bara gällande designen på din blogg, som läsare så tycker jag att det ibland är lite svårt att se själva texten då den är svart och bakgrunden så pass mörk till höger så det flyter ihop lite. kanske funkar det med en annan ljusare färg på texten?

    SvaraRadera