Go deep

"The deeper you go the more likely you will discover something of value" -Mau Bruce

tisdag 23 september 2014

Galleribesök 23/9

Idag har vi varit ute och strosat, kikat på lite olika konstverk i det offentliga rummet samt inne på gallerier och museum. Filosoferat över skillnaden mellan verk som framställs just i det offentliga rummet kontra utställningshallar etc. och vad är egentlige konst?
Jag började med monumentet på vasaplatsen, som är som en stor upprest påle med texten "de fria fåglarna plöja sin väg genom rymden, många av dem nå kanske ej sitt fjärran mål, stor sak i det, de dö fria". Jag ser detta som ett minnesmärke, men det är fortfarande konst, eftersom någon skapat detta monument för just denna plats. Jag promenerade förbi erik dahlbergsgatan men galleriet där var tyvärr stängt, gick istället upp till schillerska och kikade på schablonerna på väggen, föreställande ansikten (på elever?). Ja detta är också konst, det här kategoriserar jag som den fria gatukonsten, samtidigt som den antagligen har ett syfte. Jag kan bara spekulera, men tror att man med schablonernas hjälp vill säga, "här studerar vi"
Jag fortsatte förbi hagaparken och raul wallenberg monumentet, samt statyn framför skylten. Detta konstverk har alltid fashinerat mig, för det känns så malplacerat.

Jag tänker lägga till ett eget konstverk eller monument om man så vill, som jag tycker passar alldeles förträffligt för den här uppgiften/studien. Det finns placerat mellan allen och parkgatan, alldeles i närheten av hagakyrkan( se bilder nedan) Här har vi ett verk där mellanrummen spelar stor roll, och ett verk som är tillgängligt för alla. Du kan bara promenera förbi och fashineras av dess form, du kan säkerligen leka i det som barn. du kan fundera och analysera det till tusen. Vad är det? en skulptur, en klätterställning för barn? ett gigantiskt myrdrottningbo? en frukt i genomskärning? något man kan hitta på havets botten? and so on...
Just mellanrummen i detta monument är det som jag vill koppla till dagens fältstudie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar