Go deep

"The deeper you go the more likely you will discover something of value" -Mau Bruce

söndag 21 september 2014

Veckoreflektion3 v.38

Det har varit en väldigt rolig och givande vecka, med serietecknande, skulpterande och filosoferande. Måndagen och tisdagen ägnades helt åt serier, serieskapande och prövande. På vacklande ben utvecklades min egen syn på serier från något smalt till en bredd och idérikedom jag aldrig kunde drömma om. Serieskapande eller ett förmedlande av samhällsfrågor, känslor, information och religion genom bild har helt klart fått en högre status i mitt eget tänkande. En bild kan förmedla och berätta mer än ord och kan användas som verktyg när det talande/skrivna språket inte räcker till. Jag tar även med mig en mängd idéer till framtida lektioner och lektionsplanerande. 
Onsdagen ägnades åt att läsa in litteratur i form av läroplanen samt kap 9 bilden i utbildningssystemet. Läroplanen känns på många sätt logisk och lättillgänglig men jag hade svårare att ta till mig innehållet i det kreativa ögat. Tror att jag får smälta det och läsa om kapitlet. Men i huvuddrag så handlar det om vägen från teckning till bild i skolan, och en förskjutning från att teckna realistiskt till att skapa och visualisera. Bild är idag ett språk, ännu ett sätt att uttrycka sig på. Mer än var det tidigare var i skolvärlden. 
Under torsdagen skapade vi som kursdeltagare gemensamt en skulptur och tecknade sedan mellanrummen, för att slutligen välja ut och hitta formen i andra rum(utanför studielokalerna). Det var en spännande rolig men svår uppgift. Nu ser vi fram emot en ny spännande vecka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar