Go deep

"The deeper you go the more likely you will discover something of value" -Mau Bruce

måndag 29 september 2014

uppdrag 3

Tre stycken bilder kommer att läggas upp nedan och jag börjar med den samtida innovationsbilden.
Konstnären är Banksy och vad tavlan i sig kallas vet jag ej. men den följs av ett citat av konstnären själv; "There are four basic human needs; food, sleep, sex and revenge".

Jag uppskattar den här typen av nytänk, något som väcker tankar och ideer och som samtidigt är provocerande. Den nya tidens graffiti, och det kan såklart ifrågasättas om det är okej att föstöra något som någon annan har gjort för att ge uttryck åt sin egen konst? Troligtvis har Banksy skapat kopian och sedan förstört den alltså är inte detta originalet, men man vet aldrig och det är lite nervkittlande att fundera på.

Den andra bilden följer nedan och här har vi Kliché. Detta är Ed Hardy´s verk från 1968 "classic tiger head" målad i akvarell på papp. Under sent 90-tal och 2000-tal så exploderade tatto-verksamheten i Sverige framförallt men även i andra delar av Europa och världen. Ed hardy var en av de artister som fick ett uppsving i samband med den vågen och idag kan vi hitta hans motiv på kläder, skor, väskor, hattar, plånböcker, bälten, skrivböcker.. allt! Uttjatat. tråkigt att man exploaterar och i min mening förstör något så vacker som hans tidiga akvarellkonst.

Symbolik skall den sista bilden förmedla, jag frågar mig hur det kan vara så svårt att hitta en bild, när det finns så otroligt mycket konst som symboliserar så otroligt många saker.. jag vet inte vad jag skall välja.

Det blir Mona Lisa av renässanskonstnären Leonardo da Vinci. För visst symbolerar hon en mystik som är så tjock att det går att skära i den med kniv. Hur är det med leendet och vad säger hennes ögon oss? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar